tirsdag 15. april 2008

Tok livet av seg etter Scientologi-test

"To timer etter at hun hadde tatt en personlighetstest i regi av Scientologikirken tok den 20 år gamle datteren til stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo (SV) livet av seg.
Kaja Bordevich Ballo hoppet fra fjerde etasje i studenthjemmet hun bodde på i Nice i Frankrike 28. mars i år. Hun etterlot seg en lapp der hun ba om unnskyldning for at hun ikke klarte noen ting. Lappen lå sammen med skjemaet med de nedslående resultatene fra scientologenes personlighetstest. Hun fikk minus hundre poeng på en av testene og ble erklært ustabil, ifølge Dagbladet.
Knust av testen. – Alt tyder på at scientologisekten har spilt en direkte rolle for at Kaja valgte å ta sitt eget liv, mener Ballos partikollega, stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen."

Vårt Land, 15.04.2008
Jeg har ikke engasjert meg i scientologi-spørsmålet noe særlig men dette synes jeg var svært tragisk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er mor til en jente som begikk selvmord 4 år siden,og i min oppfatning er det forferdelig og legge skylda på andre enn vedkomne som har begått handlingen. Min datter var 20 år og bortsett fra kjærlighetssorg normal, hvem mener de jeg bør saksøke, forstår den ualminnelige sorgen de føler, men det var jenta som begikk handlingen.

Unknown sa...

Jeg kan egentlig være enig med deg generelt, men Scientologene lager disse testene slik at du skal føle at du har behov for deres hjelp. Jeg tror hun må ha hatt problemer på forhånd, men de fikk henne til å tippe over.
Fetteren min begynte å ta en slik test men han skjønte hvor det bar hen, at hele målet var at du skulle psykes ned så han avsluttet det. Selv om datteren din opplevde kjærlighetssorg ville det vært urimelig å anta at det var noe som noen bevisst ville påføre henne.