""Herren tukter den han elsker" , står i det i Salomos ordspråk i dag, men i forslaget til nytt vers vil Gud bare irettesette. - Grunnbetydningen av det hebraiske ordet er den positive tilrettevisning; det en far eller mor gjør med barnet sitt. Tukt er ikke ute i alle sammenhenger, men i de sammenhenger der ordet kan misforstås med kroppslig straff, er det ut, forteller Mørk."Debatten om tukting putrer i avisene, men det er et annet interessant element som mange ikke har fått med seg, kanskje fordi det har blitt redigert bort i tidligere oversettelser. Det er ikke bare i Salomos ordspråk det står at Herren tukter den han elsker.
Aftenposten, 02.03.08
3:12 For Herren tukter den han elsker, som en far refser den sønn han har kjær.Det står noe lignende i Hebreerne:
12:6 For Herren irettesetter den han elsker, og straffer hver sønn han tar seg av.Her er tukting allerede erstattet med irettesetter, og det er ikke noen dårlig oversettelse fra gresk paideuō. Så langt, alt vel. Men det er et annet ord: "straffer". Går man tilbake til 1930-versjonen begynner man å ane hva det er snakk om:
12:6 for den Herren elsker, den tukter han, og han hudstryker hver sønn som han tar sig av.For å forstå omfanget kan vi se på det greske ordet som var i bruk. Det var "mastigoō". Jeg er ikke vel bevandret i gresk, for det er gresk for meg. Men ordet er ikke brukt mange steder i Nye Testamentet, og vi kan kjapt se på hvor ordet er brukt:
Hva blir vel litt tukt i forhold til å bli pisket som Jesus? Hva Hebreerne sier er det altså ikke noe tvil om, men til oversetternes forsvar skal det sies at det i fotnotene til Hebreerne 12:6 henvises det til Salmenes bok 94:12. Der står det:
94:12 Salig er den du tukter, Herre, den du gir lærdom ved din lov.Det hebraiske ordet som har blitt brukt for "tukte" her er yacar, men kanskje viktigst: det finnes ikke noen pisking. Og de andre versene i Gamle Testamentet der yacar brukes er det heller ikke brukt sammen med pisking, slik som i Hebreerne 12:6. Så forfatteren av dette brevet har nok smurt litt ekstra på.
Det må nevnes at han tok utgangspunkt i den ikke helt korrekte greske OT-oversettelsen Septuaginta, fra 300-200 år før Kristus, så det er fullt mulig at det har vært noe feil der. Eller så har han bare vært en sadist.
Fundamentalistene kan altså ta det med ro hva angår tukting og irettesetting, men er man en bibelfundamentalist som insisterer på ordrett lesing, så spørs det om de kan være fornøyde med dagens versjon av Hebreerne 12:6 likevel.
Men fundamentalistene bør forresten passe seg. Jeg har skrevet om dette temaet nylig, på engelsk, med utgangspunkt i at Spanking Kids Increases Risk Of Sexual Problems As Adults.
Så det så.
Til sist et herlig vers jeg nettopp fant:
Ordspråkene 9:7 Den som advarer en spotter, får skam, den som refser en gudløs, lider skade.
1 kommentar:
Takk for flott tekst. Ingenting er som å slå opp de greske ordene, og jeg må vel si meg enig i at det ser ut som om de faktisk mener "straffer". "Herren elsker den han straffer" høres for meg ut som en forklaring på Det Ondes Problem. Og når straff av barna var vanlig i gamle da'r, er det jo ikke rart at de oppfordret til det i Bibelen også :)
(og det skulle jo ta seg ut om man endret beskrivelsene av Jesu opplevelse til "hudstryking"… :)
Legg inn en kommentar